EN

Spustili jsme reklamu k hlasování o #Odtemnění?

Už toto úterý se rozhodne o výsledku tříleté práce k zákonu o registru smluv. Rádi bychom vysvětlili, proč jsme k tomuto zákonu spustili nákladnou kampaň v tisku a rádiích.

Od roku 1999, kdy začal platit zákon o svobodném přístupu k informacím, tu žádná podobná norma nebyla na stole. Všechny smlouvy státu, části obcí a části státem vlastněných firem na internetu. Na jednom místě. Dostupné on-line ke kontrole všem, které to zajímá.

Bohužel řada poslanců KSČM a ČSSD, i ti kteří pro zákonu už jednou hlasovali, chce podpořit “vylepšenou” senátorskou verzi, která znamená potopení tříleté práce. Ptali jsme se premiéra Sobotky - ten prázdnou senátní verzi považuje také za přijatelnou. Definitivní rozhodnutí prý klub ČSSD k ostře sledovanému zákonu učiní až několik hodin před hlasováním.

Platforma Rekonstrukce státu postupovala po celou dobu jednání o registru smluv diplomaticky. Snažili jsme se objektivně informovat a pomoci připravit životaschopný návrh zákona . Čísla jsme zveřejňovali několikrát - za 40 měsíců jednání vzniklo přes 300 stran právních analýz, studie dopadu zákona a dokonce i encyklopedii zákona. Máme za sebou stovky schůzek s poslanci, senátory, starosty a úředníky dotčených ministerstev. Byli jsme u takřka všech jednání výborů, ať už v Poslanecké sněmovně nebo v Senátu. Ke každému pozměňovacímu návrhu jsme zpracovali právní analýzu možného dopadu. Získali jsme pro poslaneckou verzi podporu podnikatelských komor, obou vicepremiérů, podnikatelů (například Václav Muchna, Radim Jančura) i řady osobností (Jiří Pehe, Petr Uhl, Milan Znoj, Vladimíra Dvořáková, Tomáš Sedláček a další).

Krátce před finálním hlasováním poslanců jsme se ale, vzhledem k nejasnému postoji velké části ČSSD, rozhodli pro netradiční krok v podobě kampaně v rádiích a celostátních denících. Nebylo by to možné bez podpory řady podnikatelů a příznivců platformy. Jsme si vědomi toho, že toto do jisté míry kontroverzní rozhodnutí vyvolá řadu emocí a nahraje některým našim odpůrcům. Někdy je ale nutné opustit zaběhnuté postupy a zvolit méně tradiční taktiku. Politici totiž protahováním otupili zájem veřejnosti i médií. Jediný způsob, jak na hlasování upozornit, byl zvolit pravdivé i když ostře formulované inzeráty. Finance na ně jsme získali od našich dárců, především ale od společnosti Student Agency vlastněné Radimem Jančurou (to je u rádiových spotů a inzerátů uvedeno). Z toho důvodu se objevily útoky, že můžeme činností podporovat nějaké podnikatelské skupiny. Vzhledem k tomu, že od začátku prosazujeme pouze tento závazek, každý si může zkontrolovat, zda máme nějaké postranní zájmy.  Veškeré finance po skončení kampaně samozřejmě vyúčtujeme. 


Pomozte prosadit zákony Rekonstrukce státu

Chci přispět na monitoring slibů