Spustili jsme reklamu k hlasování o #Odtemnění?
Už toto úterý se rozhodne o výsledku tříleté práce k zákonu o registru smluv. Rádi bychom vysvětlili, proč jsme k tomuto zákonu spustili nákladnou kampaň v tisku a rádiích.
Od roku 1999, kdy začal platit zákon o svobodném přístupu k informacím, tu žádná podobná norma nebyla na stole. Všechny smlouvy státu, části obcí a části státem vlastněných firem na internetu. Na jednom místě. Dostupné on-line ke kontrole všem, které to zajímá.
Bohužel řada poslanců KSČM a ČSSD, i ti kteří pro zákonu už jednou hlasovali, chce podpořit “vylepšenou” senátorskou verzi, která znamená potopení tříleté práce. Ptali jsme se premiéra Sobotky - ten prázdnou senátní verzi považuje také za přijatelnou. Definitivní rozhodnutí prý klub ČSSD k ostře sledovanému zákonu učiní až několik hodin před hlasováním.
Platforma Rekonstrukce státu postupovala po celou dobu jednání o registru smluv diplomaticky. Snažili jsme se objektivně informovat a pomoci připravit životaschopný návrh zákona . Čísla jsme zveřejňovali několikrát - za 40 měsíců jednání vzniklo přes 300 stran právních analýz, studie dopadu zákona a dokonce i encyklopedii zákona. Máme za sebou stovky schůzek s poslanci, senátory, starosty a úředníky dotčených ministerstev. Byli jsme u takřka všech jednání výborů, ať už v Poslanecké sněmovně nebo v Senátu. Ke každému pozměňovacímu návrhu jsme zpracovali právní analýzu možného dopadu. Získali jsme pro poslaneckou verzi podporu podnikatelských komor, obou vicepremiérů, podnikatelů (například Václav Muchna, Radim Jančura) i řady osobností (Jiří Pehe, Petr Uhl, Milan Znoj, Vladimíra Dvořáková, Tomáš Sedláček a další).
Krátce před finálním hlasováním poslanců jsme se ale, vzhledem k nejasnému postoji velké části ČSSD, rozhodli pro netradiční krok v podobě kampaně v rádiích a celostátních denících. Nebylo by to možné bez podpory řady podnikatelů a příznivců platformy. Jsme si vědomi toho, že toto do jisté míry kontroverzní rozhodnutí vyvolá řadu emocí a nahraje některým našim odpůrcům. Někdy je ale nutné opustit zaběhnuté postupy a zvolit méně tradiční taktiku. Politici totiž protahováním otupili zájem veřejnosti i médií. Jediný způsob, jak na hlasování upozornit, byl zvolit pravdivé i když ostře formulované inzeráty. Finance na ně jsme získali od našich dárců, především ale od společnosti Student Agency vlastněné Radimem Jančurou (to je u rádiových spotů a inzerátů uvedeno). Z toho důvodu se objevily útoky, že můžeme činností podporovat nějaké podnikatelské skupiny. Vzhledem k tomu, že od začátku prosazujeme pouze tento závazek, každý si může zkontrolovat, zda máme nějaké postranní zájmy. Veškeré finance po skončení kampaně samozřejmě vyúčtujeme.