Prezidentské kampaně v 2. kole: ještě ostřejší, méně transparentní?
Druhé kolo prezidentské volby s sebou přineslo silnou negativní kampaň. Podle zkušeností z 1. kola to přitom vypadá, že ani teď postupující kandidáti a jejich příznivci nebudou vykazovat všechny informace o své kampani tak, jak to zamýšlel nový zákon. Proto si společně zopakujeme, jak transparentní byli postupující kandidáti v 1. kole. Současně pojďme společně hlídat, že se v tomto kole bude hrát trochu víc fair play!
Co všechno zveřejnil Drahoš a Zeman
Připomeneme si ve stručnosti „disciplinovanost“ dvou postupujících kandidátů – tedy Jiřího Drahoše a Miloše Zemana – před 1. kolem prezidentské volby. Zákon měl na všechny kandidáty stejné nároky – měli mít v průběhu celé kampaně transparentní účet, na který by jim chodili identifikovatelné platby, a z něhož by platili všechny peněžní náklady na kampaň. „Miloš Zeman svoji kampaň nehradil ze svého transparentního účtu s poukazem na to, že žádnou kampaň nevede. Místo toho mu kampaň vedl spolek Přátelé Miloše Zemana, který sám transparentní účet nemá a původ peněz na kampaň tak k dnešnímu datu není znám, protože své dárce nezveřejnil,“ říká analytička Magdaléna Klimešová z Rekonstrukce státu. Zatímco Miloš Zeman tímto způsobem zákon systematicky obchází, Jiří Drahoš v tomto případě pochybil jen v tom, že ne všechny údaje s transparentního účtu lze identifikovat. Oba kandidáti však shodně před 1. kolem nevedli přehled transakcí v hotovosti. Podrobnosti o financování jednotlivých kandidátů najdete také na webu Rekonstrukce hradu.
Co je součástí kampaně M. Zemana?
U některých aktivit Miloše Zemana před 1. kolem prezidentské volby není zcela jasné, jestli je započítat do kampaně či nikoliv. Třeba setkání s občany konané jako součást návštěvy krajů však Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran jako kampaň označil. Miloš Zeman se na svých návštěvách krajů ve funkci prezidenta v době po vyhlášení prezidentských voleb (28. srpna 2017) setkával s občany, a měl široký prostor pro prezentování svých názorů a politických stanovisek. Podle nezávislé studie spolku EconLab přitom tato setkání stála přibližně 800 000 korun a byla hrazena z veřejných peněz. „Do analýzy nákladnosti však nikdy nepočítáme celkové náklady na cestu, ale jen podíl z celé návštěvy, který odpovídá času strávenému setkáním s občany,“ doplňuje ekonom Jiří Skuhrovec, který je jedním z analytiků týmu EconLab.
Negativa 2. kola – pomluvy a dezinformace
Kampaň se vždy před 2. kolem přiostřuje. Důkazem toho mohou být třeba negativní inzeráty v tisku s heslem „Stop imigrantům a Drahošovi“, které zadala firma Euro-Agency a zhotovitelem jsou Přátelé Miloše Zemana. Inzerát vyšel s vědomím kandidáta Miloše Zemana. Podporovatelé Miloše Zemana přitom darovali už před 1. kolem Zemanovi 1,8 milionů korun a je tak možné, že se podobná negativní reklama bude ještě opakovat. (Cena inzerátu byla údajně jen 80 000 korun.) Pojďte s námi proto hlídat kontroverzní a neoznačenou reklamu na webu Fér volby. Soutěž kandidátů by měla probíhat férově, a bez zbytečných podrazů.