EN

Prezidentské volby: Zeman má poslední šanci zveřejnit své sponzory, ostatní kandidáti se snaží být transparentní

Vypadá to, že Miloš Zeman bude mít před volbami hodně práce. Všichni kandidáti na prezidenta by totiž měli nejpozději 3 dny před volbami zveřejnit na svém oficiálním webu, kdo za ně platí kampaň nebo jim poskytl dar. Vyplývá to z právní analýzy platformy Rekonstrukce státu. Zeman je přitom jediný, který doteď tyto údaje nepublikuje vůbec a obchází tím smysl zákona.

Prezidentské volby: Zeman má poslední šanci zveřejnit své sponzory, ostatní kandidáti se snaží být transparentní

Právní analýza Rekonstrukce státu hovoří jasně: každý z kandidátů na prezidentské křeslo musí nejpozději 3 dny před volbami zveřejnit na svém webu seznam všech osob, které za kandidáta zaplatily výdaje na volební kampaň, poskytly mu peněžní dar na kampaň anebo bezúplatné plnění. Tak byl alespoň zamýšlen zákon, který prezidentské kampaně upravuje. „Zákon o volbě prezidenta republiky předpokládá, že kandidáti průběžně zveřejňují údaje o finančních darech i jiných ocenitelných plněních. Avšak až 3 dny před dnem volby je neplnění této povinnosti považováno za přestupek a Úřad může kandidátovi uložit pokutu až 300 000 Kč,” říká právník Josef Karlický z Rekonstrukce státu.

Zeman může obejít smysl zákona - pokud zveřejní jediného sponzora

Všichni kandidáti s výjimkou Miloše Zemana hradí kampaň z darů přijímaných na transparentní účet, takže dárce i výši darů můžeme průběžně sledovat. Je tak možné porovnat, že viditelnost kampaně odpovídá financím na volebním účtu kandidáta. Jinak je to u stávajícího prezidenta Miloše Zemana. Kampaň v jeho prospěch totiž není hrazená z jeho účtu s odkazem na to, že žádnou kampaň nevede. „Hlavní část kampaně vede pod heslem “Zeman znovu” netransparentní spolek Přátelé Miloše Zemana. Pokud by Zeman 3 dny před volbami zveřejnil jako svého sponzora tento spolek, ale jeho financování by zůstalo skryté, formálně sice splní požadavky zákona, ale obejde tak jeho pravý účel, kterým je větší transparentnost kampaní,“ připomíná analytička Rekonstrukce státu Magdaléna Klimešová.

Samotný spolek Přátelé Miloše Zemana (PMZ) je přitom neziskovou společností, a je tedy jasné, že sám peníze na masivní billboardovou kampaň nevydělal, pouze je získal od dalších osob nebo firem. Spolek vede kancléř Vratislav Mynář a Karel Srp, aktivní v něm je i Martin Nejedlý. PMZ nemá transparentní volební účet. Zákon mu to totiž přímo nenařizuje.

Ostatní kandidáti se snaží plnit zákonem předepsané povinnosti

Miloš Zeman v transparentnosti daleko zaostává za ostatními kandidáty. Současný prezident na rozdíl od Horáčka, Kulhánka a Hilšera dosud nezveřejnil ani náklady spojené se sběrem podpisů pro prezidentskou kandidaturu. Kandidáti běžně zveřejňují náklady na cesty po republice, kancelářské potřeby, platy členů týmu či inzerci. Někteří přesto mají na kontě menší přešlapy. Třeba Jiřímu Hynkovi nesedí částky darů z webu s transparentním účtem, bývalý premiér Mirek Topolánek nemá na oficiálním webu funkční sekci k financování kampaně, a Pavel Fischer neoznačuje billboardy své kampaně. Všechny dílčí závěry srovnání jsou na webu www.rekonstrukce-hradu.cz.

Fotogalerie

Pokud chcete dostávat pravidelná upozornění na nové videorozhovory a komentáře, nechte nám tu svůj email. Pošleme vám je jednou za měsíc v pravidelném newsletteru Minuta demokracie.

Pomozte prosadit zákony Rekonstrukce státu

Chci přispět na monitoring slibů