Příběh služebního zákona
Po měsících vyjednávání Parlament přes prezidentovo veto schválil podobu služebního zákona, která v zásadních bodech nevyhovuje doporučením pro stabilní a profesionální státní správu. Přečtěte si příběh zákona od začátku...
Jsme jedinou zemí v EU, kde úředníci nejsou chráněni před politickými tlaky takzvaným zákonem o státní službě. Ten znemožňuje, aby si nový ministr mohl po příchodu do úřadu dosadit na vedoucí pozice své "koně", kteří potom podle jeho pokynů odklánějí veřejné prostředky. Zákon ale zároveň zásadně zpřísňuje pravidla pro úředníky: jejich rozhodnutí podléhají hmotné odpovědnosti, vedoucí pozice jsou obsazovány ve veřejných výběrových řízeních a pravidla pro odměňování jsou pevně dána.
Podpořím takovou podobu zákona o úřednících, která:
Už 159 poslanců a 26 senátorů se zavázalo hlasovat pro zákon,
který bude obsahovat tato opatření.
HLASOVÁNÍ SENÁTU O SCHVÁLENÍ NOVELY SLUŽEBNÍHO ZÁKONA
Dne 1. 10. 2014 senátoři hlasovali o novele služebního zákona Zákon v této podobě nezajistí potřebnou stabilizaci a profesionalizaci české státní správy. Více v našem stanovisku.
Naše stanovisko: NEGATIVNÍ - Rekonstrukce státu hodnotí hlasování negativně.
34pro
8zdrželo se
12proti
HLASOVÁNÍ SNĚMOVNY O SCHVÁLENÍ SLUŽEBNÍHO ZÁKONA JAKO CELKU VE ZNĚNÍ KOMPROMISNÍHO NÁVRHU
Dne 10. 9. 2014 poslanci ve 3. čtení hlasovali o novele služebního zákona v kompromisním znění po dohodě s částí opozice (ODS, TOP 09). Zákon v této podobě zrušil Generálního ředitelství a přesunul jeho agendu na Ministerstvo vnitra. Dalšími důsledky změn je mj. zneprůhlednění výběrových řízení a možnost jednoduše zasahovat do výčtu chráněných úřednických pozic. Více v našem stanovisku.
Naše stanovisko: NEGATIVNÍ - Rekonstrukce státu hodnotí hlasování negativně.
126pro
33zdrželo se
12proti
KOMPLEXNÍ POZMĚŇOVACÍ NÁVRH
Koaliční pracovní skupina předložila v květnu 2014 komplexní pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku č. 71, který má novelizovat služební zákon. Cílem by mělo být zajistit mimo jiné oddělení politických a úřednických funkcí ve veřejné správě, zajistit kvalitní personální politiku a jednotný systém odměňování úředníků. Od počátku legislativního procesu upozorňujeme na nevhodný legislativní proces, kdy je tato zásadní právní norma předkládána poslaneckou iniciativou.
Naše stanovisko: Rekonstrukce státu vydala stanovisko, ve kterém hodnotí, jaké body Prohlášení o podpoře návrh splňuje, a které opomíjí.
HLASOVÁNÍ VE VÝBORU SNĚMOVNY O KOMPLEXNÍM POZMĚŇOVACÍM NÁVRHU SLUŽEBNÍHO ZÁKONA
Dne 27. června byl na jednání Ústavně právního výboru předložen zpravodajem tisku, poslancem Janem Chvojkou, komplexní pozměňovací návrh, který je z dílny koaliční pracovní skupiny. Ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu bylo schváleno několik dalších pozměňovacích návrhů.
Naše stanovisko: NEUTRÁLNÍ - Rekonstrukce státu hodnotí hlasování neutrálně, protože návrh vyhovuje pouze některým parametrům v Prohlášení o podpoře. Od začátku upozorňujeme na nestandardní legislativní proces a konkrétní nedostatky návrhu.
10pro
5zdrželo se
1proti
HLASOVÁNÍ SNĚMOVNY O ZAMÍTNUTÍ SLUŽEBNÍHO ZÁKONA
Naše stanovisko: NEUTRÁLNÍ - Rekonstrukce státu hodnotí hlasování neutrálně.
34pro
33zdrželo se
92proti
HLASOVÁNÍ SNĚMOVNY O PŘERUŠENÍ PROJEDNÁVÁNÍ SLUŽEBNÍHO ZÁKONA do předložení vládního návrhu zákona o státní službě
Naše stanovisko: NEUTRÁLNÍ - Rekonstrukce státu hodnotí hlasování neutrálně.
34pro
38zdrželo se
81proti
NÁVRH ZÁKONA
Skupina poslanců předložila v prosinci 2013 sněmovní tisk č. 71, který má novelizovat služební zákon. Cílem by mělo být zajistit mimo jiné oddělení politických a úřednických funkcí ve veřejné správě, zajistit kvalitní personální politiku a jednotný systém odměňování úředníků. Od počátku legislativního procesu upozorňujeme, že je nevhodné, aby tato zásadní právní norma byla předkládána poslaneckou iniciativou.
Naše stanovisko: Rekonstrukce státu hodnotí návrh neutrálně. Rekonstrukce státu sice souhlasí s potřebou novelizace služebního zákona, aby odpovídal současné právní úpravě. Upozorňujeme však na nevhodný legislativní proces, kdy je návrh takto komplexní reformy předkládán jako poslanecký. Vláda by měla zpracovat analýzu finanční náročnosti, vytvořit konkrétní plán implementace zákona a konzultovat výslednou podobu návrhu i s opozicí, protože se jedná o systémovou změnu celého fungování státní exekutivy.
Pokud chcete získat více expertních informací o všech zákonech Rekonstrukce státu, přihlašte se k odběru našeho expertního newsletteru: